تشخیص عطر اصل از تقلبی



چند مورد  در تشخیص ادکلن اصل از تقلبی :

* قیمت تمام شده تولید ادکلن‌های تقلبی بین پنج الی حداکثر ده هزار تومان است و این نوع محصولات پس از اضافه شدن هزینه‌های باربری ، واسطه فروش و غیره به قیمت حداکثر 25 هزار تومان به دست برخی فروشندگان می‌رسد لذا بدانید تفاوت‌های بسیاری را بین ادکلن‌های تقلبی و اصلی یا اورجینال می‌توان شناسایی کرد.


1.همیشه به جعبه ادکلن باید دقت کنید که از لحاظ رنگ، کیفیت چاپ و مشخصات ظاهری کیفیت یک جعبه اورجینال را داشته باشد چرا که جعبه‌های ادکلن‌های تقلبی از مواد نامرغوب تولید می شوند.

2.دقت کنید که اسپل یا هجای نام ادکلن دقیق و بدون پس و پیش بر روی جعبه چاپ شده باشد شاید برایتان عجیب باشد اما گاهی شرکت‌های تولید کننده ادکلن‌های تقلبی با پس و پیش کردن یکی دو حرف از نام ادکلن، ادعای اصل بودن ادکلن‌های خود را دارند و یا در مواردی مشاهده شده که روی ادکلن‌های تقلبی غلط املایی وجود داشته که این اشتباه در یک شرکت برند و معتبر عطر و ادکلن هرگز به چشم نمی‌خورد.

3.بر روی جعبه بدنبال اعداد و یا کد‌های چاپ شده به عنوان سریال نامبر یا کد شیشه و جعبه ادکلن باشید که معمولا اکثر برندهای معتبر به غیر از برخی ادکلن‌های سلطنتی یا دست ساز دارای این کد هستند. باید بدانید که کد شیشه و جعبه ادکلن‌های اورجینال هر یک با یکدیگر متفاوت‌اند.

4.به وزن، ضخامت، شفافیت و کیفیت شیشه و بدنه ادکلن نیز دقت کنید زیرا در ادکلن‌های تقلبی وجود حباب در شیشه و یا رنگ با کیفیت پایین مشهود است و ادکلن‌های اورجینال از شیشه‌های کریستال که اغلب سنگین و از شفافیت خاصی برخوردارند استفاده می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که بر روی برخی ادکلن‌های اورجینال روکش‌های فلزی، سنگ‌های زینتی و آویزهای خاص قرار می‌گیرد و یا اینکه شیشه اورجینال داخل یک بدنه فلزی جای می‌گیرد ، در صورتی که در نمونه‌های تقلبی این مدل از ادکلن‌ها روکش پلاستیکی، سنگ‌ها از جنس پلاستیک فشرده و آویزهای بی کیفیت و نامرغوب می‌باشند.

5.درب عطر را نیز از لحاظ جنس، رنگ، شکل و کیفیت قالب ریزی با دقت بررسی نمایید. چرا که در برخی از ادکلن‌ها درب‌ها بسیار سنگین و یا با طراحی خاصی تولید شده‌اند. برای مثال: درب ادکلن کوکو مادمازل شرکت شنل بسیار سنگین و از جنس شیشه کریستال چند لایه است اما درب ادکلن تقلبی آن بسیار سبک و از جنس پلاستیک با قالب ریزی بسیار ضعیف است.

6.چک کردن پمپ یا والف هم یکی دیگر از روش‌های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی است. در ادکلن‌های اورجینال از سه مدل پمپ استفاده می‌شود:

الف) پمپ‌های فلزی به دلیل داشتن بدنه فلزی محکم در هنگام پرچ  شدن فشار بسیاری به گلوگاه شیشه ادکلن وارد می کنند و با توجه به کیفیت بالای شیشه ادکلن‌های اورجینال این گونه پمپ هاتنها در محصولات اصلی یا اورجینال مورد استفاده قرار می گیرند.
نکته: پمپ های از جنس آلومینیوم تنها در محصولات تقلبی و اکثر محصولات درجه دوم یا همان ادکلن‌های شرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که قیمت و کیفیت بسیار پایینی دارند.

ب) پمپ‌های فلزی با سه مخزن ریز خروجی عطر که توسط شرکت‌های اصلی یا اورجینال و برخی شرکت‌های درجه دوم یا همان شرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل قیمت بالاتر نسبت به پمپ‌های آلومینیومی در محصولات تقلبی دیده نشده‌اند.

ج) پمپ‌های کاملا پلاستیکی به دلیل قیمت بیشتر و دقت بسیار بالا در طراحی جهت پیشگیری از نشت مواد داخل شیشه ادکلن فقط در شرکت‌های اورجینال مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌هایی از قبیل: تام فورد ، دیور ، ایف سن لورن ، کلوین کلین، لاگوست، دولچه & گابانا و برخی برند‌های دست ساز از این گونه پمپ‌ها استفاده می‌نمایند.

7.خرید نکردن از دست فروش‌ها ، زیرا اجناس اینگونه فروشندگان اعتبار و کیفیت مناسبی ندارد و بیشتر ادکلن‌های تقلبی و پرشده توسط اینگونه افراد بفروش می‌رسد.
نکته: شیشه ادکلن‌های اصلی و تقلبی پس از بازیافت به صورت دستی پر می‌شوند و بیشتر بدون داشتن جعبه ادکلن مجدد در چرخه فروش قرار می‌گیرند. و با توجه به عدم رعایت رنگ اصلی ادکلن، گرد هوا به دلیل نداشتن فیلتر، بوی متفاوت از رایحه اصلی، شیشه و بدنه‌های کهنه قابل تشخیص هستند.

8.در نهایت خرید از فروشگاه‌های معتبر و سرشناسی که بصورت فیزیکی و یا مجازی در حوزه عطر و ادکلن مشغول فعالیت هستند و از اعتبار بالایی برخوردارند و در قبال اجناس خود به مشتری پاسخگو هستند.


نکته مهم: میزان ماندگاری عطر هیچ ارتباطی به اصل یا تقلبی بودن ادکلن ندارد چرا که ادکلن‌ها با توجه به پایه‌های عطر در محیط‌های آب و هوایی گوناگون ماندگاری متفاوت و بر روی پوست بدن با توجه به چرب یا خشک بودن پوست نیز ماندگاری متفاوتی دارند.